Swipe to the left

Szendvics és péksüti reggelire? Te nem unod még?

Publikálta: Biocity 2019. november 5. Nincsenek megjegyzések

Egyfajta szentháromságot képez nálunk, Magyarországon a lisztes péksütik, fehérkenyerek és a felvágottak világa, ha a reggeliről van szó. Mi kicsit unjuk már ezt a banánt, nem is beszélve arról, hogy mindez mennyire egysíkúvá teszi a táplálkozásunkat. A vegán életszemléletből fakadóan ráadásul az állati eredetű táplálékokat is mellőzni szeretnénk a menüből. Mit tehetünk?

Azok, akik rendszeresen reggeliznek, bizonyára tudják, hogy mennyire feldobja a napot, és milyen sok energiát biztosít számunkra a reggeli órákban elfogyasztott táplálék. Aki nem reggelizik rendszeresen, annak pedig biztosan meg van az oka rá.

Miért is nem reggelizünk?

Aki nemet mond a reggelire, annak többnyire marad a kávé cukorral, vagy anélkül éhgyomorra, esetleg egy gyors energiaital, ami kitart délig, maximum egy péksüti, vagy keksz az irodában. Aztán pedig egy giga méretű ebéd pontban tizenkettőkor, mikor már kopog a szemünk az éhségtől… Ismerős?

Az érintetteknél talán éppen azért alakult ez így, mert nem próbáltak még olyan egyszerű és ínycsiklandó fogásokat, amiket úgy igazán hiányolni kellene az ébredés utáni időszakban. Pár percben, vagy előre elkészíthető fogásokkal készültünk, hogy az időhiány ne lehessen kifogás.

Miért éri meg rászánni 5 percet?

Többek között az egészségünk érdekében, mely nagyban összefügg az emésztésünkkel, keringésünkkel és az állandó vércukorszint fenntartásával. Az időszakos böjtről korábban írtunk, ahol ki is fejtettük, hogy nem az a legcélravezetőbb, ha keveset is ugyan, de egész nap folyamatosan csipegetünk, hanem az, hogyha van 8-10-12 óra, melyben takarékra állítjuk a gyomrunkat és nem viszünk be semmilyen táplálékot, hanem átadjuk a stafétát a szervezet anyagcserefolyamatainak.

A reggeli tehát reggel 6-8-10 órakor is tökéletes választás, erre nincs szabály. A pihent emésztőrendszernek igazi kényeztetés, ha kedvesen ébresztjük fel. Ez a szertartás, lehetőleg egy pohár folyadékkal indítva, gatyába rázza az emésztést és energiát, vitamint, ásványianyagot biztosít, és normál szintre hozza a vércukrot. Hatékony lehet a székrekedés, aranyeres panaszok, stressz, szorongás, erőtlenség, vagy a legyengült immunrendszer támogatásában.

Mit együnk, ha nincs kenyér és hús?

Talán eleinte szokatlan lehet, de később, ha ráérzünk az igazán finom fogások elkészítésére a reggelizőasztalnál, akkor már inkább nélkülözhetetlenné válhatnak a következő fogások.

A gabonaféléket egyáltalán nem kell kizárni, csak ügylejünk arra, hogy a magas rosttartalom miatt teljeskiőrlésű, vagy préseléssel készült, esetleg puffasztott termékeket válasszunk, ha mindenképp ragaszkodunk a kenyér/ zsemle formátumhoz.

Gyakorló szakácsként is gyorsan bekeverhetünk egy kis zabot, magvakat, például összetört mandulát, napraforgót, tökmagot, szezámmagot, ha valami újszerűre vágyunk. Tetszés szerint összekeverjük a szilárd hozzávalókat, és kókusztejjel, pici édesítővel átfőzzük, hogy egy szintén szilárd, laktató, de rendkívül tápláló kását, vagy apró pogácsákat készítsünk belőle.

A húst pedig az egyébként magas fehérjetartalmú növényi hozzávalók helyettesíthetik. Attól, hogy nem vegánként táplálkozol, mindenképp érdemes húsmentes napokat tartanod, ami egészséges, ráadásul új ízek felé kalauzolhat!

Mit egyek holnap reggelire?

Ha villámgyorsan kell elkészülnünk, főzőcskézni sem kell, együk meg a magvas, zabos, hajdinás, köleses keverékeket valamilyen ízletes növényi tejjel, aszaltgyümölcsökkel, esetleg kakaóval, csokoládéval, fahéjjal fűszerezve.

Tápláló szendvicskrémet készíthetünk a zabpogácsáinkhoz, vagy egy tál rizshez zöldségekből, mint a csicseriborsó, a paprika, a paradicsom, az avokádó, padlizsán, burgonya, vagy a hüvelyesek. Díszítésnek, köretnek jöhet az újhagyma, a zellerszár, a retek, a savanyú uborka, vagy amit éppen találunk otthon.

Reggelire rizst és meleg levest enni ázsiai szokás többnyire, ugyanakkor érdemes kipróbálni ezt a szokást, hátha valakinek épp ez válik be. Ha egy krémlevesből, vagy zöldséglevesből elkészítünk egy nagyobb adagot, akár napi háromszor is ehetünk belőle.

Készíthetünk chia pudingot, ehetünk hozzá bármilyen gyümölcsöt, például banánt, mert kitűnő energiaforrás a délelőtti órákban, vagy néhány pohárkába egy finom túrókrémet is elkészíthetünk vegán módra. Ez a túrókrém sós verzióban a kőrözöttnek is tökéletes alternatívája lehet!

Gördülékeny, energikus reggeleket kívánunk!