Swipe to the left

Növényi fehérjék az olimpiai mezőnyben

Publikálta: Biocity 2019. november 29. Nincsenek megjegyzések

A növényi fehérjék fogyasztása rendkívül egészséges, különösen minél több természetes, vagy természetes alapú forrásból. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy kizárólag növényi fehérjékből, az állati fehérjék teljes mellőzése mellett, tudjuk-e fedezni szervezetünk szükségleteit? Mi a helyzet az élsportolókkal, a magas fizikai igénybevételnek kitett dolgozókkal? Nézzük meg, hogyan teljesítenek a vegánok az Olimpián!

Izgalmas téma, és ráadásul folyamatosan fókuszban lévő vitakérdés ez az orvostudományban, a sportszakmában, a dietetikusok körében is. Ha téged is izgat ez a téma, most adunk néhány támpontot a gondolkodáshoz, utánajáráshoz, illetve az ártalmatlan, de sokmindenre választ adó, egyéni teszteléshez is. Vágjunk is bele!

A növényekben nincs annyi fehérje, mint a húsban (?)

Nézzük meg először is ezt a tézist. És kezdjük mindjárt ott, hogy a minőség, vagy a mennyiség lényeges-e inkább? Mindenekelőtt, fontos leszögezni, hogy a vegán étrendről itt felnőtt, életerős egyének kapcsán beszélünk, akik időszakosan, vagy hosszútávon vega, vegán étrendet követnek. Van azonban átfedés a vegánság és a növényi proteint fogyasztók között, ugyanis utóbbi bárkinek, bármilyen diétában előnyös és egészséges életvitelt biztosíthat.

A növényekben ugyanis hasonló mennyiségű és értékes, vagy értékesebb protein lapulhat, mint az állati eredetű termékekben. Érdemes szemügyre venni a különböző zöldségek, gabonák és olajos magvak fehérjetartalmát! Elsők között említhetjük a vizitormát, a spenótot, a kelféléket, karfiolt, brokkolit, spárgát, lucernacsírát és természetesen az univerzális avokádót.

A gyümölcsök közül világbajnok a sárgabarack, mely gyümölcs lévén magasabb szénhidráttartalma mellett szintén jelentős mennyiségű fehérjét tartalmaz. Magas számokat mutat az aranymazsola, amit a többi gyümölccsel együtt, különösen fogyókúrás étrend mellett, a nap első felében indokolt elfogyasztani!

Az olajos magvak más egyéb hasznos tulajdonságaik mellett szintén hozzájárulnak az esszenciális aminosavak beviteléhez. Dobogós helyeken szerepel a mandula, a diófélék, a lenmag és a pisztácia is. Ezek tökéletes nasik, vagy kiegészítők az étrendben. Csakúgy, mint a belőlük készült őrlemények, lisztek, táplálékkiegészítők.

Miért előnyösek a növényi fehérjék?

Legegyszerűbben értelmezhető előnyük, hogy a fehérje mellett kitűnő antioxidáns, vitamin, ásványianyag és rostforrások. Emésztésük, felszívódásuk kevésbé terhelő a szervezet számára, ezáltal a 30-40 éves korra kissé általában renyhülő belek, belsőszervek, koleszterinraktárak szempontjából felszabadító frissességet biztosíthatnak számunkra!

Változatos, színes étkezéseket biztosíthatunk, ha a felsorolásból csak 4-5 darabot is beépítünk egy napunkba. Ezt a közérzetünk, az emésztésünk és a teljesítményünk egyaránt meghálálják majd. Másik nagy előnyük, hogy ugyanúgy valamennyi esszenciális aminosavat felsorakoztatják az összetételükben, mint az állati fehérjék, de hasznosulásuk előnyösebb, könnyebb, mint állati megfelelőiknek.

Mire gondolunk itt konkrétan? Például a szív-és érrendszer, az emésztés, az allergiás tünetek, az anyagcserebetegségek, vércukor- és koleszterinszint rendkívül hálásak a növényi fehérjékért, amiket rendelkezésükre bocsátunk.

Einstein, mint az egyik leghíresebb főtámogató

Emellett számtalan más aspektusa is van egy vegán életmódnak. Albert Einstein egyenesen így fogalmazott: "Semmi sem fogja olyan kedvezően befolyásolni az emberek egészségét és a túlélés esélyét a Földön, mint a vegetáriánus étrend felé való előrehaladás".

Einstein ebben a gondolatában talán sokkal inkább célozza a vegán élet filozófiájának számító fenntarthatóságot, az erőszakmentes gondolkodást. Ha megnézünk azonban néhány csúcsteljesítményű sportolót, olimpikont, akkor viszont egészen gyakorlatias példákat is kaphatunk.

Kérdezzük csak meg Dave Scott, hatszoros Iron Man világbajnokot, Carl Lewis-t 10 db olimpiai éremmel, amiből 9 arany, Jim Morris testépítőt, aki 50 évesen állt át a növényi táplálkozásra, vagy ha már a legjobbakat soroljuk, Venus Williams ötszörös olimpiai bajnok teniszezőnőt!

A lista ennél jóval hosszabb, ezért házi feladat utána járni. Ha jó minőségű táplálékkiegészítőt keresel a témában, nem kell messzire menned. Kiemelkedő ár- érték arányban kínálunk neked megoldást a vegán fehérjepótlásra!

Jó sportolást kívánunk!