Swipe to the left

Igaza van Popeyenek? Kezeljük a vashiányt!

Publikálta: Biocity 2019. szeptember 11. Nincsenek megjegyzések

Nézzük meg, miért is van igaza Popeyenek a spenóttal kapcsolatban, és hogy miért érezhetjük magunkat elesetten fáradékonynak, ha fogytán van a vas a szervezetünkben. Figyelem! A gyerekek is szenvedhetnek vashiány okozta kimerültségtől, ezért rájuk is gondoltunk!

A vashiány gyakori velejárója a fáradtság, kimerültség érzése, a körmök és a bőr elváltozásai, amit érdemes mihamarabb és hosszú távon orvosolni. Különösen jól jön egy kis extra vas az átmeneti, változékony időjárás időszakában, és az immunrendszer gyengébb pillanataiban.

Mivel a vas az egyik legfontosabb nyomelem, amire szüksége van a szervezetünknek, ráadásul nem vagyunk képesek előállítani, mint például egyes vitaminokat, fehérjéket, ezért kizárólag a bevitt táplálékból kaparinthatjuk meg ezt az értékes energiaforrást. Sokaknak ez minden gond nélkül sikerül, sokaknak azonban célzott pótlásra van szüksége!

Kinél alakulhat ki?

Lényegében bárkinél jelentkezhetnek a vashiány, vagy ennek következtében a vérszegénység tünetei, de van néhány olyan csoport, akik kiemelten veszélyeztettek. Ide tartoznak a nagy általánosságban a nők, a fiatalabbtól az idősebb korosztályig, akiknél gyakrabban fordul elő ez a jelenség. Kiemelt időszakok ilyen szempontból a menstruáció, a várandósság, és a szoptatás.

A növekedésben lévő gyermekek szervezete és az erős fizikai igénybevételnek kitett sportolók, munkások szervezete, a műtét utáni gyógyulók szervezete is többletbevitelt igényel a vasból. A sápadtság, a sötét karikák, émelygés, esetleg hányinger, általános rossz közérzet, aluszékonyság, fáradékonyság mind- mind jelzésértékűek lehetnek. A körmök gyengülése, vagy esetenként a fokozott hajhullás is erre utalhatnak.

Gyerkőcök esetében a koncentrációs problémák, kimerültség, vagy a gyakori orrvérzés a leginkább szembetűnő jelek. Egy általános vérteszt elvégzése során még pontosabb képet kaphatunk a helyzetről. A vashiány gyakori kísérőjeként B12-vitamin hiány is jelentkezik, tehát a problémát komplexen érdemes kezelésbe venni.

Hogyan álljunk neki a kezelésnek?

Fontos tisztázni, hogy szervezetünk kimerült vasraktárait csak hosszabb idő alatt, állapottól függően 3-6 hónap alatt lehet helyreállítani. Ebben a folyamatban mindenképp érdemes jól hasznosuló, természetes étrendkiegészítőket fogyasztani a helyes étrenden túl.

A bioflavonoidok szorgosan támogatják a vas felszívódását, ezért a természetes cékla- vagy gránátalma lé kitűnő kísérője lehet a kezelésnek. Ihatunk egy pohárkával a vas, vagy B12-vitamin bevételekor is például! A liposzómás vas az egyik, a a vas-II-glükonát a másik kitűnő választás a készítmények felszívódása szerint. Kiegészítésként a természetes, vastartalmú vizek és szirupok széles kínálatából válogathatunk.

Természetes megoldások

A vasbor rezveratrol komplex, - mely a nevében megbújó bor ellenére - gyermekeknek is nyugodt szívvel adható. Ez egy bioflavonoidokban, ásványi anyagokban és nyomelemekben gazdag gyümölcshéj- és magőrlemény. Zseniális összetételének köszönhetően egy jól hasznosuló szerről beszélünk, melyben a legtöbb vörös színű, bogyós gyümölcs és a homoktövis kivonata is fellelhető. Ezeket a bogyósokat eredeti formájukban egyébként is nyugodtan fogyaszthatjuk, amikor csak lehetőségünk adódik.

A vasbor, mely szintén alkoholmentes és gyermekeknek is adható gyümölcskoncentrátum kitűnő kiegészítő lehet bármely korosztály számára. Ez eredetileg szederből készül, de ebben a változatában kibővítették a felhasznált vasban gazdag hozzávalók számát. 12- féle gyümölcsöt, köztük a tokaji aszúszemet is tartalmaz. Nagyon finom és egészséges nedűről van szó, a hideg préselésnek köszönhetően pedig a lehető legtöbb bioflavonoidot és hasznosítható vitamint, nyomelemet tartalmaz.

Tippek az étkezésekhez

A felsorolt bogyósokon kívül érdemes vasban, B12-vitaminban gazdag ételeket fogyasztanunk a hétköznapok során is. Itt elsők között jöhet szóba a gabonák közül az amaránt, mely tízszer annyi vasat tartalmaz, mint a búza. A magvak közül a mogyoró és a mák is kitűnő forrásai a vasnak és természetesen más nyomelemeknek is. A tojás, a juh- és kecsketej, a sajtok szintén magas vastartalmú élelmiszerek.

Bár a zöldségek közül Popeye kapcsán először a spenót juthat eszünkbe, a spenót és a sóska magas vastartalmuk ellenére, kevésbé jó felszívódást biztosít, mint más zöldségek. Nem szabad megfeledkezni a hüvelyesekről, borsóról, lencséről, de még ezeket is megelőzi a vargányagomba, amit szintén ízletesen elkészíthetünk. Nem csak főzelékekben, de szendvicskrémkét, köretként, saláták formájában is érdemes kipróbálni őket!

A vegyes, természetes étrend és a megfelelő táplálékkiegészítők mellett fogyasszunk sok C-vitamint és B12-vitamint a felszívódás fokozása érdekében!

Jó egészséget kívánunk!